diumenge, 14 de febrer del 2010

Richard Price al Caixafòrum (II)

Als Estats Units, les sèries estan atraient molts dels millors guionistes, productors i directors de la indústria pesada de Hollywood, és a dir que se n'estan emportant el talent, més interessat en innovar que en repetir les mateixes fórmules d'èxit una vegada i una altra. De fet, es podria dir que és a la televisió on ara hi ha l'emoció de la novetat i on es trenquen esquemes (sempre en el context nord-americà, que al cap i a la fi és on es crea una gran part del que ens arriba).

És sabut que ara hi ha una autèntica febre per les sèries, algunes de les quals s'han convertit en fenòmens dignes d'estudi (per exemple l'omnipresent Lost). Però això ja és un altre tema: el que aborda aquesta conferència és que a la televisió s'estan desenvolupant nous formats narratius, nous llenguatges i maneres d'explicar històries (audio)visualment, que van més enllà que les pel·lícules (com diu el tòpic, no són ni millors ni pitjors, sinó diferents). El format televisiu equival a més temps de durada i, per tant, més flexibilitat, trames més complexes, personatges que es van explorant a poc a poc i molt més profundament que en una pel·lícula... I també més llibertat creativa. Tot això no hauria estat possible sense l'èxit de la televisió per cable (per tant, de pagament), que permet fer productes que no requereixin audiències gegants per funcionar, ja que quan passa això normalment porta a buscar públics més amplis i per tant arriscar-se molt menys. Estem parlant de cadenes com l'HBO, la Showtime o l'AMC, sinònims de qualitat en un mitjà on aquesta paraula no era habitual.

                                           Imatge d'HBO
                                          
Parlant de guions brillants, el gran convidat a la conferència serà Richard Price, escriptor nord-americà que ha estat guionista de la molt recomanable sèrie The Wire. Aquesta, considerada per molts crítics la millor sèrie de tots els temps i sovint catalogada dins del gènere policíac o criminal, es situa a la ciutat de Baltimore, la qual retrata de manera molt realista centrant-se en diferents facetes (cada una es correspon a una temporada): el tràfic de drogues, el sistema portuari, el govern local i la burocràcia, el sistema educatiu i la premsa de la ciutat (el diari The Baltimore Sun). Price hi va aportar el seu característic realisme social i la perspectiva d'un escriptor de novel·la criminal. Entre altres coses, també ha estat nominat a l'Oscar pel guió de la pel·lícula El color del diner (The Color of Money), ha publicat 8 novel·les i ha escrit al New York Times o a The New Yorker.

Price estarà acompanyat de l'escriptor i crític literari argentí Rodrigo Fresán, i segur que tindran coses interessants a dir.


David Trueba sobre la "literària" The Wire

Visita de Richard Price a Google, on parla del seu darrer llibre La vida fácil (Lush Life)